onsdag 11 februari 2015

Olika sätt att läsa och skriva


Vi har en ny vana här hemma, som innebär frukost på sängen så gott som varje dag och läsning därtill. Det känns oerhört vardagslyxigt, samtidigt som det är ett väldigt lugnt och skönt sätt att börja dagen.

Just nu skriver jag väldigt intensivt, på diverse skolrelaterade saker som behövs för att min första termin som master by research ska gå ihop. En hel del jag läser mellan lakanen blir därför saker som hör ihop med det, men jag hinner med avstickare med både Steven Erikson (ja, jag läser fortfarande Malazan Book of the Fallen) och serieversionen av Neil Gaimans The Graveyard Book.

Boken som figurerar på bilden är dock ett stycke viktiga lärdomar om akademiskt skrivande i form av Scientific papers and presentations. Jag får återkomma med mer spännande motiv framöver, även om jag kan lova att den lärt mig en hel del nyttigheter om just skrivande om än utanför de skönlitteratura försök jag är så bekväm i.

En återkommande kommentar om mina vetenskapliga rapporter är att de är "blommiga" i språket, vilket i sig inte är något dåligt men heller inte särskilt passande i allt man skriver i den rätt stela, akademiska världen. Att vara en van berättare är alltså inte alltid av godo, även om jag tror det varit ännu svårare att vara kvar på universitetet om jag inte älskade ord så mycket.

Mycket av min vår lär ägnas åt att hitta en bättre balans mellan formalia och personlig prägel, eftersom jag självklart inte planerar (eller ens kan) göra mig av med det senare helt. Förhoppningsvis kan jag komma igång med lite mer fritt skrivande framöver, så att jag får ge uttryck även åt det, i ett mer passande sammanhang.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar